onsdag 21 mars 2012

AJ! Det gjorde JäTtEOnT!



Idag blev jag biten i ansiktet. En pytteyggebit från ögat, och mitt i planeten. Det ser ut som om jag fått stryk av någon större människa….. :-) Fast det har jag inte.

Snarare en av våra fyrbenta kunder som tyckte jag var en ovanligt dum och knäpp hunddagistant, och resolut tog saken i egna tassar. Eller, rättare sagt mun.

Som tur är har jag snabba reflexer och hann undan med en rejäl smäll, ont i hela huvudet, ganska mycket blod och en rejäl förskräckelse. För jag vet väldigt väl vad som kunde ha hänt……. Och jag hann tänka massor där jag stod med ett argt stycke raggresande hund som försökte bita både i armar och händer, innan den lugnade ned sig och vi kunde gå hem.
Vovven var ganska obekymrad, det goda humöret kom snabbt tillbaka, medan jag kände mig ganska mycket mer tilltufsad.

Under alla år jag har haft hund har jag ogillat hundar som bits. Och ännu mer har jag ogillat våra dumma bortförklaringar. För vi tvåbenta är otroligt, himla jättebra på att hitta passande orsaker till varför våra hundar gör saker som inte är bra.
”Den blev skrämd som liten” Den har blivit påhoppad av en svart hund för femtiotvå år sedan, så nu hatar den alla svarta hundar, det får man ju förstå” , ”Den hade en dålig barndom”, Den förstod inte hur du menade, så den bet dig”, Du gjorde fel, sade fel, betedde dig fel, så du blev biten, sorry, ditt fel”, ”Den är sjuk, har leverfel, sköldkörtelfel, migrän, eller bara en dålig dag, så den bet dig”.
”Min hund blev skrämd av blablabla, så nu kan den bita dig, men det är hunden det är synd om”. ”Det är ingen stor hund, så då är det inte så farligt”

Jag anser att en BRA hund har en bitspärr.
En BRA hund biter inte människor, och absolut inte människor den känner. Det är fel. Så fort en hund har bitit, släppt och biter igen, är den ingen bra hund att ha i samhället. Så tycker jag.
Det spelar ingen roll om den är VÄRLDENS BÄSTA BRUKS/IPO/LYDNAD/DRAG/AGILITY/UTSTÄLLNINGSHUND. För den är en dålig hund. En dålig hund bits, en bra hund biter inte.
Det spelar ingen roll om det är en dobermann eller en dvärgpinscher. Pudel eller tax. Bra hundar biter inte människor.

Vem skall se till att de inte bits?
Vi.

Vi skall avla på snälla hundar. Vi skall avla på hundar som tycker om människor och har en bitspärr.
Vi som älskar hundar skall se till att samhället tycker om hundar, och inte förbjuder våra fyrbenta vänner än här och än där.
Det hjälps inte om en hund är aldrig så bra att arbeta med - eller tävla med.
Den F.Å.R  I.N.T.E  B.I.T.A  M.Ä.N.N.I.S.K.O.R

Vi har alla ett enormt ansvar, speciellt vi som föder upp och tävlar.

Turligt nog älskar jag hundar över allt på jorden. Men jag kan säga att det är otäckt och det gör ont  att bli biten i ansiktet. Och i hjärtat.
Hunden är människans bästa vän. (Och vice versa) Det måste vi komma ihåg. Den blir vad vi avlar till.



16 kommentarer:

  1. jag håller med dej Jeanett
    Ingen hund skall bita någon
    då har den gått över gränsen
    kram Sussie

    SvaraRadera
  2. Så in i helvetet bra skrivet Jeanette!!!!
    Hälsar Benita Stellberg.

    SvaraRadera
  3. Sant, så sant!

    SvaraRadera
  4. Superbra! Kram Kia med katter och ickebitande hundar i Katrineholm

    SvaraRadera
  5. -Inte välkommen tillbaka antar jag? Efter en sådan incident hjälper inga bortförklaringar!! En del människor borde inte ha hund, oftast är det inte hundens fel, bara skit bakom snöret!

    Kram
    Hasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir iallafall tokigt när det blir så här, och jag önskar att vi alla hjälps åt med jobbet mot bättre mentalitet <3

      Radera
  6. Aj!!! Förstår att du blivit chockad! Nä, en bra hund har en bitspärr och en hund vet vad den gör. Den kan varna, markera vilket kan vara nog så jobbigt. MEN den bits aldrig för den vet precis var den har sina tänder. Dumma bortförklaringar är vi männsikor superbra på åt alla håll och kanter.
    Hoppas att du inte får något ärr efter denna händelse.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Så sant,så sant. Kunde inte uttryckas bättre.
    För det är ju så att har hunden en gång bitit så är det mycket lättare gång två. Och den kommer...
    Krya på dig.
    Vänligen
    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag mår fint och jag hoppas vovven får slippa bli mer arg i sitt liv.
      Det är nog lika obehagligt för våra fyrbenta.

      Radera
  8. Otroligt bra skrivet och jättesant.

    SvaraRadera
  9. Birgitta Färdeman20 december 2017 kl. 08:49

    ALLA hundägare borde läsa detta! Alla blivande hundägare borde läsa detta! Alla uppfödare borde läsa detta! Så bra skrivet kloka Jeanette��

    SvaraRadera