onsdag 17 oktober 2012

Dortmund 2012




Äntligen hemma!
Det är så långt att jag mår dåligt bara av tanken på alla mil vi lagt bakom oss de senaste dagarna. 140 mil enkel väg. Det blir mycket babbel, cola och godisJ

Jag tänker på Dortmund. Årets tyska, största Hund (och häst) utställning.
Hallar som får Älvsjö Mässan att vara som ett frimärke, utrymme som verkar omöjligt att fylla och människor, hundar, hästar och shopping i all oändlighet.

Det är spännande att komma till ett annat land och tävla, annorlunda och kul. När det gäller just Bundessieger Show i Dortmund är det dessutom två utställningar, en nationell och en internationell. På den sistnämnda kan man även erhålla titeln Bundessieger -12 (beroende på årtal förstås) samt cert och cacib.
Tävlingarna pågår i hela tre dagar, beroende på det stora deltagarantalet. Vi brukar använda extradagen till att besöka hästtävlingarna. J

Vi stuvade in tio hundar i bilen, knödde in oss själva och våra fem kroppar, och så åkte vi! 15 timmar senare och lomhörda av allt skrattande, tumlade vi ut på parkeringen på ”vårt” vanliga hotell.

Knappt hade vi stängt ögonen, så var det dags att kliva upp, och åka till utställningen. Det eviga -Packa in i bilen-packa ut ur bilen-släpa-packa upp på utställningen-packa ned från utställningen-packa in i bilen-packa ut ur bilen-släpa-packa upp på hotellrummet-sova-börja om började och vi hade inga problem att sysselsätta oss.

Första dagen var det dags för kineserna, och det gick ju bra! (Se nedan)

Lördagen var det dvärgpinscher och dobermann, och det gick om möjligt ännu bättre!!
Vi vann, skrattade och shoppade! Vilken fantastisk dag!! (Resultat se nedan)

Kvällen avslutades, trodde vi, på en närliggande restaurang, med fantastisk mat och miljö.
Vi rastade hundar, och vacklade in på våra rum vid nio tiden, för att förbereda oss för den sista dagen, och inte mins sooova.

Så blev det inte. En av våra hundar blev akut, allvarligt och mycket sjuk. 
Istället för att ligga i den varma, inbjudande hotellsängen fann jag mig istället kort efter på en lokal djurklinik, dividerandes med en veterinär som inte kunde engelska. Jobbigt, riktigt jobbigt. Och tur att jag har en kompis som kunde hjälpa en hel del med språket i alla fall. Jag ångrar att jag var så oengagerad där på stenåldern, i högstadiet när jag faktiskt läste tyska någon ynka termin.

Min hund blev inlagd, opererad och min inre stress knödde runt i kroppen som en orolig myrstack.

Tänkte vår lilla vovve dö?
Täckte försäkringen?
Skulle hon få komma med oss hem söndag kväll när vi måste lämna Tyskland?
Var de tillräckligt utbildade?
Var de alls snälla mot henne?
Skulle hon överleva operationen?
Kunde veterinären sin sak?
VAR han ens veterinär????
Orkade jag tävla och satsa när min vovve var inlagd på ett tyskt djursjukhus?
Skulle jag stanna på hotellet och deppa och vila kanske?

Jag bestämde mig för att vår tik inte skulle bli gladare av att jag avstod att tävla, och troppade upp tillsammans med de andra, söndag morgon. Lite segare och tröttare efter nattens bravader var nog både Ammi och jag, men som min farmor på 99 år brukar säga: Man kan allt man vill. Och lite till.

Och det kunde vi:-)

Fina framgångar även denna sista dag. Även om oron gnagde som en ilsken bålgeting inne i min mage, kunde jag fokusera och med fin hjälp från alla kompisarna blev söndagen också ett fint minne.
När kliniken skickade sms om en –efter omständigheterna välmående hund- kändes livet ganska bra. :-)

Efter en lååång dag, fick vi hämta den efterlängtade fyrbenta vännen, och påbörja milen hem. 140 långa mil.
Med en hund som skulle tittas till, vattnas och pussas på en gång i timmen samt ett ihärdigt regnande som trummade på bilens tak, är det nog lätt att förstå att vi inte orkade längre än till Danmark.
Men efter ett par timmars sömn på ett mysigt hotell med havsutsikt, frukost i magen och sol på himlen, var vi snart på väg igen.
Och på den femte dagen anlände vi hemma i Svedala igen. Aldrig har jag varit så glad att rulla in på vår grusade uppfart!

TACK Ammi, Becca, Felicia och Mia för en vinstrik, rolig, sorglig, annorlunda och spännande helg!

Och ja, jag återkommer med historien om den sjuk vovven. 

* NORDJV-10 Sun-Hee´s Im A Marionette 3x CERT och VDH CH!! 
* Jean Dark Endless Love 2:a bästa tik ÖKL V och Res CAC
* Jean Dark Lady In Red 2:a bästa unghundstik med CERT
* Jean Dark Lemon Tree V3

* Jean Dark Rare Gold Bästa Juniorhane och CAC
* Korad Lp Jean Dark Kiss and Tell CERT i Bruksklassen
* Korad NOUCH NORD V VDHCH Jean Dark I Love You 2 CERT och bästa Championtik

* Jean Dark Bacardi BUNDESSIEGER 2012 BIM, CERT och CACIB (!!!!!!!!) 
* NOUCH SEUCH TYSCH INTUCH EECH NV-08 & 09 NPKV 07 Neumunstersieger 09 Jean Dark Mango Tvåa bästa hane. REC Cacib

Sammanlagt hade våra hundar med sig 14 cert hem, cacib samt Bundessiegertitel och ett antal clubcert! 
Grattis till alla inblandade hundägare, vilken helg!! 

Dessutom tävlade vi med våra uppfödargrupper

BIS-3 uppfödargrupp Lördagen:-)
Tre kombinationer, Rulle, Ella och Juni 


Best In Show Uppfödargrupp 2 på fredagen och 3 på söndagen!!
Lisa, Luna och Lillebror (två kombinationer)


Nästan hela gänget i Dortmund, bara kineserna som saknas:-) 

1 kommentar:

  1. Stort GRATTIS till framgångarna o hoppas den sjuke vovven mår bättre =))))
    Mvh Rebecca.

    SvaraRadera